V75 Jägersro 27/10: Propulsion megabank och Vincent As chansspik

Fantom-hästen Propulsion är en megabank i absolut Järvsöfaks-klass – ja, allt talar för en säker vinst i Müllers Memorial.

I klartext; V75 blir V65 denna dag på Jägersro.

Kallblodet Järvsöfaks är en ikon på många sätt. Han vann 48 (!) V75-lopp, tog 201 segrar på 234 starter och blev en avelsmatador.

Denna lördag kommer Propulsion att vara lika överlägsen V75-vinnare som Järvsöfaks var.

Daniel Redéns världsstjärna kan ta 6:e raka V75-segern, den sjunde för året och komma upp till drygt 10,8 miljoner i insprungna pengar i sin sista start under 2018.

I kraft av sin suveränitet blir Propulsion och Örjan Kihlström ”hjälpt” av konkurrenterna då ingen lär svara när Örjan kör för ledning och väl i den positionen är ”slaget” över …

Vincent As får det mer tufft

Min andra spik blir Vincent As med Carl Johan Jepson. De tog hem S:t Leger i överlägsen stil på Åby och uppgiften nu är likvärdig. Visst finns det flera starka motståndare, men Vincent As är riktigt stark och med bara tre hästar på 3160-volten lär han komma iväg utan problem.

I samma lopp kör jag Wide Game åt Jerry Riordan och han är inne på att 4-åringen inte ska ha med segerstriden att göra.

Kanske har han rätt …

Jag kör sex hästar i V75

Jag kör i sex av de sju avdelningarna och stallet har fyra hästar som ska ut i V75. Bäst chans av dessa har Cobbys Olifant.

Han vann senast på 1.12,9 över 2140a, då hade han spår 12 och nu är det  klart bättre spår 9.

Jag testade utan checkrem senast och Cobbys Olifant sprang ledigare och fick ett längre steg, så det blir samma nu.

Youngblood Pellini kan överraska och vinna i V75 medan Quiz Töll, nu barfota för första gången, är ute i ett riktigt rövarheat och det är pengar som gäller. Samma för Kendra Silvio.

Däremot ska ni strecka Västerbo Exact. Han har slagit bättre hästar än de han nu möter.

Förbjud jänkarvagn i voltstart

Mina kusk- och tränarkollegor är överens om att det inte ska få förekomma jänkarvagnar i voltstart, det av säkerhets- och rättviseskäl.

I voltstart är de längre jänkarvagnarna ett problem, inte minst för de som har springspår. Det blir liksom ingen plats över. Och, är inte bara en sportslig fråga utan också en fråga om säkerhet då det kan bli trångt om plats, inte minst för hästen ifråga.

Och, vi kuskar och tränare är positivt inställda till att lämna ut vilken balans och vagn hästarna ska ha före första start på tävlingsdagen.

Sedan får vi se vad de som bestämmer tycker. Egentligen är det inget problem, tycker jag. De som sitter i styrelserummet på Svensk Travsport bör följa de rekommendationer som utövarna i branschen ger – ja, det är ju vi som tränar och kör våra hästari loppen och det är vi som vet vad som gäller när det är dags att köra upp till start  …

Lotta, du får gärna slå en signal

I övrigt: ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson höll nyligen en informativ redogörelse på nätet över det ekonomiska läget i delårsrapporten januari till och med september– och först i slutet berättade hon att det var 82 miljoner minus, mest för att det blivit ökade utbetalningar till sporten, alltså prispengar.

I mitt liv är minus alltid minus, i synnerhet när det gäller ekonomi.

Nej, jag är inte orolig över att travsportens framtid. Fast har prispengarna till oss utövare verkligen ökat jämfört med för några år sedan?

Undra vad Lotta Nilsson svarar på den frågan?

Och, vad tror Lotta Nilsson om den ekonomiska framtiden för svensk travsport. Som ekonomichef bör hon ju kunna ”spå” hur det kommer att se ut 2019 och 2020 nu när spelmarknaden drastiskt kommer att förändras – men har Lotta något att säga till oss tränare och kuskar som ser till att branschen fungerar …?!

Vad ska vi satsa på? Utökad verksamhet eller ska vi dra åt handbromsen? Jag och många andra, inte minst hästägarna som står för satsat kapital i branschen, bör få veta det.

Inte i morgon, utan i dag.

Ja, Lotta, du får gärna slå mig en signal. 0705-440166.

Mina tankar om V75-loppen på Jägersro.

V75-1: 4 Dear Friend var duktig tvåa i Sto-SM bakom Cash Crowe och då hon öppnat kring 1.06 första 500 talar mycket för spets, så över 1640 meter är hon given tipsetta. 6 Västerbo Exact kör jag och han är hyggligt bra ut och tål att gå hela vägen. Något ojämn i prestationerna men han brukar vara vass efter vila och tål att göra grovjobbet. Fyra streck.

V75-2: 4 NoLimitJimMit galopperade bort sig senast som favorit i V86 men här kan det bli snabb revansch. Nu hoppas jag på hårt tempo vilket gynnar min 9 Cobbys Olifant. Han var 5-stjärnig senast vid segern. Fem streck där 5 Panamera är rysaren.

V75-3: 10 Vincent As vann S:t Leger i övertygande stil på 1.14 blankt över 3160. Nu har han en liknande uppgift och jag väljer att singelstrecka. Visst möter han några bra, men här är det en eller många. Jag känner mig något frän som spikar – fast jag kan också hamna i skamvrån …

V75-4: 4 Navy Blue vann på 1.14,6/2140a och det är en riktigt bra tid på Vaggeryd. Hon var inte lika bra senast vid segern men visst kan det bli sjunde raka fullträffen. Hon spikas på lilla systemet men på stora tar jag med fem ekipage, dock inte min 15 Kendra Silvio. Hon har bra form men att vinna härifrån känns som en väl svår uppgift.

V75-5: 2 Hakon von Haithabu från Robert Berghs stall var duktig senast vid V75-segern på Åby och är draget före 5 Heart of Steel. Jag streckar de sex första, där 6 Youngblood  Pellini är rysaren. Han var fin i jobb i veckan och har bra form.

V75-6: 10 Bandit Brick åkte visserligen dit mot en smygkörd Toddler senast, men han var inte trött i mål och här är tipsetta trots tufft motstånd. 11 Global Trust är  svårast emot. Rysaren är 12 Tropicana Ås som jag vann med senast från dödens. Fem streck, dock inte min 6 Quiz Töll. Hon är bra men här det en slant som gäller.

V75-7: 6 Propulsion är givetvis ett givet singelstreck – ja, han står i en klass för sig och lär tidigt vara i ledningen. Visst går det att spekulera i en favoritförlust, fast ärligt talat vet jag inte hur det ska gå till. Alla rapporter är positiva och vad jag hört handlar det om årets sist start, kanske den sista i karriären. Avelshingst 2019? På en skala ett till tio, kanske en elva …

Mitt V75-systemförslag till dig 

V75-1: 3, 4, 6, 9. Res: 12-1.

V75-2: 1, 2, 4, 5, 9. Res: 3-12.

V75-3: 10 Vincent As.  Res: 12-11.

V75-4: 2, 4, 8, 13, 14. Res: 15-7.

V75-5: 1, 2, 3, 4, 5, 6.  Res: 9-7.

V75-6: 1, 5, 10, 11, 12.   Res: 6-7.

V75-7: 6 Propulsion. Res: 2-5.

Systemet är på 3000 rader och kostar 1500 kronor. Om man också singelstreckar nummer 4 Navy Blue i avdelning 4 blir det systemet på 600 rader och det kostar då 300 kronor.

Close
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com